Bursa Ticaret ve Sanayi Odası seçimleri için süre daralırken mevcut Başkan İbrahim Burkay’ın lansman toplantısı şehirde fazlasıyla ses getirmişti. Özellikle benim de belirttiğim gibi KOBİ OSB ve Organize Ticaret Bölgesi şehir ekonomisinin ihtiyacı olan alanlardı.

Peki Burkay’ın belirttiği alan ne kadar? Bu alana neler yapılabilir?

Bugün bu işin biraz matematiğine bakalım. Burkay’ın paylaştığı haritada Deri İhtisas ve Karma OSB ile TOSAB’ın genişleme alanları TEKNOSAB KOBİ OSB olarak gösterildi.

MEYDİP haritalarının referansı ve TKGM’nin verileri ile kıyasladığımızda bir tarafı Dedetepe Devlet Ormanı’na diğer yanı da Çatalağıl ve İkizce arasındaki mera arazisine dayanan alanın sanayi için anlamı yaklaşık 600 hektarlık yeni üretim alanı demek.

Bu hareketle birlikte bugün ‘tarla’ olan bu alan tarımsal üretimden tamamen çıkacak. Peki yerine ne yapılacak?

KOBİ OSB için ortalama bir fabrikanın büyüklük öngörüsü 3 ile 8 bin metrekare arasında. Biz bunu ortalama 5 bin metrekare üzerinden hesaplayalım.

Yaklaşık 600 hektar alanda 5 min metrekare olacak şekilde teorikte 1200 fabrika kurulur gibi yüzeysel bir hesabı yapanlar olacak ama onlara kulak asmayalım. Yasal terkler, yeşil alan, yol ve altyapı gibi konular nedeniyle ortalamada yüzde 35’lik bir alan kaybı söz konusu. Bu durumda da ilgili bölgede 780 dolayında fabrikanın hayat bulması söz konusu. Bu KOBİ OSB’nin bir bölümü Gıda İhtisas OSB, bir bölümü inşaat şirketleri için nitelikli lojistik ve depolama alanları olarak planlanacak. Yani her sektörü içinde barındırabilecek karma bir yapı oluşacak.

Muhtemelen bu bölgede birincil tedarikçilerin yer aldığı TEKNOSAB’ın ikincil tedarikçiler için kullandığı alternatif bir alan olacak. Bu elbette benim görüşüm.

KOBİ OSB konusu burada şimdilik dursun...

***

Organize Ticaret Bölgesi konusu ise çok daha farklı. Burkay’ın sunumunda ticaret bölgesinin yer alacağı işaret edilen alan yaklaşık 240 hektarlık bir bölge. Burada 26,2 hektarlık alanda da LojistikPark Projesi hayat buluyor. Bu alanın büyük oranda altyapısı hazır olmadığı için bu manevra gereksiz harcama yapılmadan projenin yön değiştirmesini sağlayacak. Bir kısmı tahsis edilmiş olasa da bu alanda da inşaat yapılabilecek alan 215 hektar civarında.

Bölgeyi bu amaçla revize eder ve yine yüzde 35’lik bir sosyal donatı, altyapı kayıp payı planlarsak tamamı tek katlı 1000 metrekare alanda 1300 işletme kurabiliriz. Ama tacir sistemi olduğu için yapıların tek katlı olmasına gerek yok. Güzel bir planlama ile bir binada 2 farklı işletmeyi barındırdığımızda 2600 firma geniş geniş bu alanda yer alıp ticari faaliyetlerini yürütecektir. Bakınca elbette 1000 metrekare bazı işletmeler için fazlasıyla büyük ama bu metrekarenin üzerine çıkacak kadar stok sahibi firmalar da olacaktır. Gelecek talebe göre burası 1300’den 5 bin 200 firmaya kadar planlanabilir. Nitekim organize olmasalar bile bugün NİLTİM’de 3 bin firma faaliyet gösteriyor!

***

Talep toplamasının önümüzdeki hafta başlayacağını Burkay’ın deklare ettiği projelerin bir de konut kısmı var. İşte burada Nilüfer Belediyesi’ne ciddi bir yük daha binmek üzere. Ticaret Bölgesi’nin kurulacağı alan Taşlık ve Karakoca TOKİ projelerine yakın ve orası kullanılabilir ama KOBİ OSB’nin bulunduğu alan ve TOSAB’da başlayan inşaatlar ile birlikte özellikle Nilüfer’in Badırga – İkizce - Çatalağıl hattında büyük bir konut ihtiyacını doğuracak.

Basit bir hesap yapalım şimdi:

TEKNOSAB KOBİ OSB’de 780 fabrikanın o alanda kurulabilir olduğunu hesapladık. Her fabrikanın da ortalama 50 işçi çalıştırdığını farz edelim.

780 fabrika * 50 işçi = 39 bin istihdam

Bu istihdamda her kişiyi Türkiye ortalaması olarak 3 kişilik aileler şeklinde planlasak doğrudan etki alanı 117 bin kişi. Bu insanların bir bölümü taşımalı gelecek bir bölümü belki köylerden bulunacak ama ciddi bir kısmı o bölgede yaşamak isteyecek. Kabaca bahsettiğim bölgede KOBİ OSB ve TOSAB ile birlikte en kötü ihtimalle 500-600 ilave konut ihtiyacı doğacak.

Karacabey tarafındaki alanda kurulan TOKİ projelerini de düşününce bölgede bir ilçe kurulması için fazlasıyla yeter sayıda nüfus barındıracak.

Peki bölge buna hazır mı? Ne yazık ki ilçeleşmek için gereken altyapının bölgede sonradan inşası da çok zor olur. Bu yüzden artık bu bölgeyi Bursa’nın Hürriyet ilçesi olarak planlamaya başlamalı ve altyapısı için konut ve sanayi ile eş zamanlı çalışılması gerekli. Çünkü bugünden sonra bahsettiğimiz alanlar BTSO seçimlerinden bağımsız biçimde bu vasıflarla hayata geçirilecek. Ama biri ile 4 yılda biri ile 10 yılda biter orasını ben bilmem.

Bildiğim tek şey Nilüfer, Mudanya ve Karacabey’in ortasında ülkemizin birçok şehrinden büyük nüfusu barındıracak bir ilçenin oluşmasını adım adım izliyoruz.

Sanayinin niteliğini, tarım alanlarını konuştuğumuz kadar bunu konuşmuyoruz!..